فیلم انیمیشن انیمیشن سازی در ایران

فیلم انیمیشن انیمیشن سازی در ایران
انیمیشن | برای همه سنین
0 از 10
0% رضایت
تعداد بازدید: 26 بازدید
خلاصه داستان

  انیمیشن سازی در ایران یا پویانمایی از اواخر دهه ۳۰ شمسی وارد عرصه هنر شد که نخستین فیلم کوتاه توسط اسفندیار احمدیه با عنوان ملانصرالدین در سال ۱۳۳۶ خورشیدی ساخته شد که شواهد تاریخی ایران در زمینه انیمیشن به پنج هزار سال قبل روی سفالینه های شهر سوخته ترسیم شده بود و هنرمندان ایرانی […]



 

انیمیشن سازی در ایران یا پویانمایی از اواخر دهه ۳۰ شمسی وارد عرصه هنر شد که نخستین فیلم کوتاه توسط اسفندیار احمدیه با عنوان ملانصرالدین در سال ۱۳۳۶ خورشیدی ساخته شد که شواهد تاریخی ایران در زمینه انیمیشن به پنج هزار سال قبل روی سفالینه های شهر سوخته ترسیم شده بود و هنرمندان ایرانی توانستند نخستین تصویر متحرک را به وجود آورند که ما در این مقاله به بررسی موضوع انیمیشن می پردازیم

نخستین انیمیشن موجود در جهان

شواهد تاریخی در انیمیشن سازی ایران نشان می دهد که تاریخچه انیمیشن سازی در ایران به پنج هزار سال قبل در نقش های که روی سفالینه های شهر سوخته ترسیم شده است باعث شناخته شدن انیمیشن شده است و هنرمندان ایرانی از این نقاشی ها توانستند نخستین تصویر متحرک جهان را به وجود آورند

یک باستان شناس ایتالیایی زمانی که کاوش در گوری پنج هزار ساله را می کرده است جامی را پیدا می کند که نقش یک بز به همراه یک درخت روی آن بوده است سالها بعد منصور سجادی باستان شناس ایرانی با بررسی این جام و حرکت بز به سمت درخت پی می برد و حرکت این اثر را به انیمیشن امروزی تبدیل کرد که قش بز کوهی نماد زندگی ، زمین و شادی است که در پنج حرکت کلیدی به سمت درخت آسوریک ( نخل )که نماد جاودانگی و بردباری و آسمان است ، می رود و از میوه خورشید ( خرما) و برگ درخت آسوریک تغذیه می کند و هنرمند ایرانی در پنج هزار سال پیش از سفال به جای بوم نقاشی استفاده کرده و از گردی سفال برای حرکت بز کوهی که از کهن ترین و نخستین انیمیشن در جهان بوده است

انیمیشن چیست

انیمیشن از لغت و واژه لاتین به معنای حرکت در آوردن تصاویر می باشد که در زبان و واژه فرهنگستان ادب فارسی به نام پویانمایی عنوان گرفت و در اواخر قرن بیستم انیمیشن به طور مرموز و جادوی به تفریح و سرگرمی تبدیل شد و فیلم های انیمیشن حرکات جسمانی را به گونه ای تصویر را بازسازی می کنند و دارای انعطاف پذیری برای کارهای خلاقانه حرکت را دارد و با تند و کند کردن حرکات جسمانی حالت طنزآمیز را به وجود می آورد و بسیاری از فیلم های انیمیشن فراموش نشدنی و دارای تعابیر اجتماعی می باشد بنابراین انیمیشن سازی در ایران یک تحول بسیار بزرگ در زمینه تولید این گونه فیلم های متحرک بوده است

تاریخچه انیمیشن سازی در سه دوره

انیمیشن سازی در ایران به سه دوره تقسیم می شود که هر کدام را به طور مختصر بیان می کنیم

دوره اول اواخر سال ۱۳۳۰

انیمیشن سازی در ایران مربوط به سال ۱۳۳۰ است که اسفندیار احمدیه توانست با فریم های کوتاه و متوالی یک نوار فیلم و با استفاده از طراحی های مدادی اش آن را به یک فیلم کوتاه انیمیشن تبدیل کند و هم زمان نصرت الله کریمی و جعفر تجارتچی این سه انیماتور اولین استودیوی انیمیشن ایران را بنا کردند و اولین انیمیشن های کوتاه را ساختند

دوره دوم یا خواب زمستانی

در این دوره انیمیشن ایران به دلیل انقلاب اسلامی و جنگ ایران و عراق به یک خواب زمستانی و طولانی فرو رفت و منجر به بسته شدن مدارس هنری و خروج هنرمندان از کشور شد

دوره سوم بیداری تدریجی

انیمیشن سازی در ایران شروع به کار کرد و با آمدن کامپیوترها و ساخت پیام های تبلیغاتی ساده و تاسیس سازمان تولیدی صبا به منظور تولید سریال های انیمیشن و اصلاحات اجتماعی و حمایت های بسیاری برای فعالیت های هنری در زمینه انیمیشن انجام شد در همین زمینه فستیوال فیلم های بین المللی انیمیشن توسط کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و تاسیس مدارس و دانشکده های انیمیشن باعث گسترش مرحله جدیدی از انیمیشن سازی بود

انیمیشن ایران پس از انقلاب

انیمیشن سازی در ایران مانند اکثر هنرهای دیگر بعد از انقلاب رشد چشمگیری داشته است و تولید انیمیشن به گونه های مختلف تقسیم شد انیمیشن های تلوزیونی ( کوتاه ، بلند و سریال ) ، جشنواره ای ، تبلیغاتی ، سینمایی که بیشترین رشد را انیمیشن های تلوزیونی و تبلیغاتی داشتند و از سال ۱۳۷۰ کامپیوترها به کمک تولید انیمیشن آمدند و باعث تولید بسیاری از کارهای کوچک و بزرگ شدند

سخن پایانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

یک × 5 =