سینمای مستند

سینمای مستند
مستند | برای همه سنین
0 از 10
0% رضایت
تعداد بازدید: 56 بازدید
خلاصه داستان

فیلم مستند با قصه ها و ماجراهای تخیلی سر و کار ندارد و بیشتر واقعیات را بیان می کند و با آدم ها ، مکان ها ، رویدادها و فعالیت های واقعی کار می کند و حسی از واقعی بودن به آنچه را که می بینیم و می شنویم را به مخاطب القا می کند […]



فیلم مستند با قصه ها و ماجراهای تخیلی سر و کار ندارد و بیشتر واقعیات را بیان می کند و با آدم ها ، مکان ها ، رویدادها و فعالیت های واقعی کار می کند و حسی از واقعی بودن به آنچه را که می بینیم و می شنویم را به مخاطب القا می کند به همین منظور ما در این مقاله به بررسی سینمای مستند می پردازیم.

تاریخچه فیلم مستند

سینمای مستند جزو فیلم های اولیه تاریخ سینما می باشد و برادران لومیر در آن زمان فیلم های را ساختند که به آن وقایع اتفاقیه می گفتند و بعد از آن فیلم سازان معروف به نام فلاهرتی و ورتوف و  گریسون به تولید فیلم های مستند پرداختند که انگلستان و آمریکا از کشورهای مستند ساز بودند.

بیشتر بخوانید: انیمیشن یا پویانمایی

مستند سازی چیست ؟

سینمای مستند را باید بر اساس گسترش دید خودمان به آن بنگریم و به وسیله آن چیزهای زیادی را در باره اطراف و جهانی که در آن زندگی می کنیم بتوانیم بیاموزیم. یکی از مهمترین وظایف مستند ساز انتقال مطالب ، جهان اجتماعی ، تاریخ و غیره است که کار یک مستند ساز تنها ضبط یک واقعیت نیست بلکه شکل دادن به واقعیت مهم می باشد و باید قابل فهم برای مخاطب می باشد و در اصل تولید یک مستند وقایع را نشان دادن نیست بلکه دگرگون سازی آن مهم می باشد که یک مستند ساز تمام اسناد را جمع آوری می کند و آن را تدوین می کند و به صورتی آن را در می آورد که به آن گفتمان مستند می گویند.

انواع مستند

در موارد زیر به انواعی از مستند اشاره به خصوصی کرده ایم با ما همراه باشد.

مستند مشاهده ای

در سینمای مستند چند نوع مستند داریم که یکی از انواع آن مستند مشاهده ای می باشد که اساس این مستندها این است که مخاطب با تماشای فیلم متوجه می شود که در صورت نبودن دوربین هم واقعیت به وقوع می پیوست یعنی دوربین دخالتی در این امر ندارد که این نوع فیلم ها را فیلم های مستقیم یا بی واسطه می گویند که این مستندها سه شکل دارد مشاهده به صورت مخفی ، شکل دوم دوربین مخفی نیست ولی سوژه طوری ایجاد می شود که انگار دوربین در صحنه نیست و سومین مورد مشاهده بر حریم ایرانی است یعنی حضور دوربین در خانواده و رعایت حرمت های فرهنگی می باشد.

مستند مشارکتی

در سینمای مستند ، مستند مشارکتی یک همکاری بین سوژه و مستندساز است یعنی این فیلم حاصل مشارکت مستند ساز با افراد است که این مستند خودآگاه است یعنی در عمل فرد از حضور دوربین اطلاع دارد و در برابر دوربین حرف می زند و مصاحبه در این نوع مستند زیاد است که اریک بارنو آن را سینمای مستقیم نامید و ورتوف آن را وریته یا سینمای حقیقت نامید که پل نیکولز به آن سینمای تعامل و مشارکتی می گوید که واقعیت از طریق مشارکت بین افراد و مستندساز انجام می شود.

همچنین شما میتوانید برای دانلود فیلم سینمایی هندی کلیک کنید.

مستندهای انعکاسی

در این سینمای مستند مستند ساز به مخاطب می گوید که واقعیت سینما محصول یک عمل سینمای است که در اصل می توان گفت این شیوه به معنای ساختن فیلم در باره یک فیلم است مانند نیک برومفیلد از انگلیس به نیویورک رفت و یک فیلمی در باره یک گروه موسیقی ساخت که یک فیلم طعنه آمیز در برابر وضعیت تولید فیلمش بود .

مستند اجرایی

در سینمای مستند مستندهای اجرایی یک تعریف دوگانه دارد و بیل نیکولز این نوع فیلم را در باره عینی بودن مستند مطرود می کند و آن را با ذهن مستند ساز می آمیزد و این نوع مستند بازسازی ذهن پردازی های مستند ساز است ولی یک تعریف دیگری هم وجود دارد و در عرصه واقعیت از خاصیت زبان نشات می گیرد که زبان خاصیت اجرایی هم دارد مانند یک مراسم عقد که عروس با بله گفتن فقط تمایل به عقد ندارد بلکه آینده خود را می سازد.

مستند سازی در ایران

سینمای مستند در ایران بر اساس مستندهای ترکیبی ، گردآوری یا آرشیوی ساخته می شود . همینطور می توان گفت که اکثرا به صورت خبری ، تبلیغاتی و ترکیبی است و بسیاری از فیلم های محیط زیست ، جنگ ها و اتفاقات جهانی برای جذب مخاطب تاثیر زیادی دارد و افراد زیادی را به خود جذب می کند.

سخن پایانی

سینمای مستند انتقال حقیقت با شیوه های بیانی سینما بیننده را به درک حقیقت می رساند و در اصل فیلم مستند گونه واقعگرا و غیر داستانی است به همین منظور شما می توانید با شرکت رها سریال ارتباط و از نحوه سفارش این فیلم ها اطلاع حاصل کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.